Digital samtid uke 1

ZaOA4K8.png (950×534)

Hva er egentlig internett?

Når man sier internett er det mange som tenker world wide web, men dette er egentlig bare noe som ligger oppå internettet. For internett er nemlig et nettverk av datamaskiner som kommuniserer med hverandre i henhold til protokollen Internet Protocol (IP).(Dvergsdal, 2016). Etter hvert som internett har utviklet seg har det blitt knyttet sammen til et verdensomspennende nettverk, kalt internett.

Var det noe som overrasket deg i filmen? I så fall hva?

Det som overrasket meg i filmen var det med at hvor mye muligheter internett har skapt og hva det kan skape i fremtiden. Jeg fikk et bilde av at det er uendelig mange muligheter med internett i framtiden.

Var det noe som var vanskelig å forstå? I så fall hva?
Da han som laget filmen skulle prøve å forklare internett brukte han en veldig vanskelig formel, som jeg ikke riktig forsto noe særlig av. I tillegg forsto jeg heller ikke dette data spillet hvor man skulle lage sine egne molekyler.

Nevn noen avgjørende måter internett har forandret dagliglivet vårt på?

Nesten alt i dag går over internettet og er med på å gjøre vår hverdag som mennesker enklere. Internettet har gjort det lettere å holde kontakten med venner, familie og generelt andre mennesker. Det er nå bare å sende en melding over Facebook. Man kan altså nå sende masse data over lange avstander uten at det tar veldig lang tid. I tillegg finnes det mange tjenester på nettet som for eksempel matkassene Godt levert og Adams matkasse som begge levere oppskrifter med råvarer så du kan lage nye spennende retter. Men en av de viktigste tingene er nok at man har tilgang til informasjon hele døgnet, som regelmessig blir oppdatert. Mange ungdommer er helt avhengig av å ha tilgang til denne informasjonen for å svare på skoleoppgaver for eksempel. For store firmaer er det også lettere å planlegge møter og arrangementer ved hjelp av internett.

Hvor mange timer bruker du daglig på Internett?

Jeg vil tro jeg bruker rundt 6 timer + på Internett. Dette går til skolearbeid, sosiale medier og gaming.

Hvilke apper og sosiale medier bruker du daglig?

Jeg bruker Facbook, Snapchat og Youtube som sosiale medier daglig.

Hvor mange i Norge bruker Facebook og Snapchat daglig?

I følge sosialkommunikasjon.no er det 3,3 millioner 18 åringer som har en Facebook bruker. Målingen av bruksfrekvensen sier at 8 av 10 bruker Facebook daglig. Det vil si at rundt 2,7 millioner bruker Facebook daglig.

Når det gjelder Snapchat sier sosialkommunikasjon.no at det er over 2,1 millioner 18 åringer som har Snapchat bruker. Siden forteller også og rundt 70% snapper daglig hvilket vil tilsvarer 1,5 millioner som bruker Snapchat daglig.

 

Hvor mange i Norge bruker ikke internett?

I følge medienorge skal i 2015 rundt 96% som har tilgang til internett. Hvilket sier at det kun er 4% som ikke hadde tilgang/brukte internett i 2015.

Hvordan kan økning i ensomhet som Ungdata-undersøkelsen viser, skyldes den digitale måten vi kommuniserer på?

Den kan øke fordi folk nå tilbringer så mye tid bak skjerm og snakker over sosiale medier, og man kan se at folk ikke alltid viser sinne sanne side på nettet. Dette kan derfor føre til at noen ikke har noen venner de kan stole 100% på, men heller mange de kan stole litt på. Dette kan da gjøre at man føler seg litt ensom.

Hvilke fire punkter kjennetegner kommunikasjon på sosiale medier?

  • Flere møtepunkter
    • Her kan vi treffe flere mennesker, og vi får derfor en økning i ulike møtepunkter mellom mennesker.
  • Store sosiale nettverk
    • På grunn av at det er lettere å utvide det sosiale nettverket sitt blir de ofte mye større enn en som ikke har sosiale medier.
  • Kortete tidsintervaller
    • Møtene på sosiale medier er ofte veldig korte.
  • Mange-til-mange situasjon
    • Det går i mange-til-mange situasjon fordi det lages mange grupper som man kan delta i, her kan man da sende en beskjed som alle kan se.

Hva er forskjellen på vertikale og horisontale sosiale systemer?

Horisontale sosiale systemer er f.eks. sosial medier som Facebook, Youtube, Snapchat og Instagram eller online spill. Her kan man da lage sitt eget sosiale nettverk/sosiale verden på grunn av at man kan velge hvem som skal være vennene dine. Vertikale sosiale systemer er der man er fysisk sammen i større eller mindre grupper. Dette kan for eksempel være på fotball trening, skolen eller familien. I det vertikale sosiale systemet er det altså mindre vi kan bestemme. Vi kan jo ikke bestemme hvem som går på skolen og hvem som er i familien.

Hvordan kan teknologi brukes til å styrke kommunikasjon og sosial tilhørighet?

Det kan styrke kommunikasjon og sosial tilhørighet på den måten at nå som man kan være online hele tiden er det uendelig muligheter. Det er nå mye lettere å få tak i noen enn det var før. Det er lettere å avtale ting som møter og arrangementer.

Hvordan kan språklige og kulturelle minoriteter bruke sosiale nettverk?

For kulturelle minoriteter er det nå lettere å få kontakt med andre som kommer fra samme kultur. Dette var ikke så lett før om man for eksempel vokste opp i en bygd med kun klassen sin som sitt sosiale nettverk. Det horisontale systemet er med på å få både kulturelle minoritet og majoriteter til å bli mer løsrevet fra lokale forhold og ikke så avhengige av de menneskene de omgås med i den fysiske verden.

Kartlegg din egen hverdag. Hvor mange timer bruker du på skole, trening, henge med venner, familie, alene på rommet og timer til å sove? Hvor brukte du sosiale medier mest?

Vanligvis står jeg opp 07:00 og spiser frokost med familien. Så er jeg litt på sosiale medier mens jeg børster tenner og gjør meg klar til å dra på skolen. Jeg drar til skolen med venner og er på skolen fra 08:30-15:40(mandager). Jeg drar hjem og trener i 1 time og 30 min. Så kommer jeg hjem og spiser middag med familien. Så setter jeg meg på rommet og gjør lekser til jeg er ferdig. Om jeg får tid ser jeg på litt youtube og spiller dataspill. For å oppsummere bruker jeg ca. 1 time og 30 min med familien, 1 time og 30 min på trening, 8 timer på skole og 8 timer på å sove. Jeg er nok mest på sosiale medier på rommet for det bruker jeg parallelt med at jeg gjør skole.

 

 

Kilder:

https://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/ikthus

http://sosialkommunikasjon.no/brukertallene-i-sosiale-medier/

 

 

 

 

Leave a Reply

